Ako vznikajú kultovky alebo čo ste možno nevedeli o značkách ako Vans, Converse alebo Nike

Každý rok vychádza prestížny rebríček stovky najhodnotnejších značiek na svete. Na top miestach sa  neúnavne umiestňuje Apple, Google, Microsoft, Coca Cola, Amazon, McDonald’s a ďalšie „love brandy“. Okrem toho, že sa ich hodnota ráta v 9 ciferných číslach, majú ešte niečo spoločné. Sú to „kultovky“, ktoré každý pozná a miluje.... A aké kultovky zbožňujeme my?

Vans

Symbol skateboardingu a snowboardingu mal celkom kontroverzné začiatky. V polovici 70-tych rokov začali skateboardisti v Južnej Karolíne nosiť klasické Vansky. Hoci to môže dnes znieť smiešne, skejťáci boli vtedy odpadlíci spoločnosti. Vans sa rozhodla túto zaujímavú subkultúru využiť, aby sa dostala bližšie k mladým ľuďom. Pre skaterskú komunitu vyrábala funkčné topánky presne podľa jej potrieb a na kampane využívala svetoznámých skateboardistov. Komunita outsiderov na doskách s koliečkami sa zanedlho stala súčasťou mainstreamu, čo hralo v prospech rastu značky. Okrem toho Vans rozvíjala ďalšie imagové aktivity, sponzorovala a organizovala desiatky eventov zameraných na extrémne športy. Stačí spomenúť Vans Triple Crown a Vans Warped Tour. Čo ale považujeme za jeden z najlepších ťahov na ceste k love brandu, je výstavba obrovských skateboardových parkov, ktoré slúžia skejťákom a BMX bikerom na tréningy. Samozrejme, v epicentre každého parku je veľký obchod, z ktorého putujú tenisky a oblečenie hneď na U-rampy. Tým hneď ožívajú a stávajú sa súčasťou bežného života zákazníkov. Vans tak reflektuje životný štýl coolových športovcov a hipsterov, ktorí žijú podľa hesla „No risk, no fun!“. Každá známa hollywoodska osobnosť, ktorá sa s týmito hodnotami stotožňuje, vlastní aspoň jedny Vansky. Ikonické čierne kotníkové tenisky nosia topmodelky Gigi Hadid, Kendal Jenner, speváčky Rihanna či Taylor Swift, herečky Kristen Stewart, Jessica Alba a zoznam pokračuje ďalej. Tak ako, máš doma jedny aj ty?

vans history

Converse

Ikona americkej popkultúry píše svoj príbeh od roku 1908, keď začínala ako firma na výrobu galošov – gumených topánok. Prvým známejším modelom sa stali basketbalové tenisky „All Star“, ktoré dnes patria do siene slávy spolu s ich nositeľmi - hudobníkmi, umelcami, skatermi, športovcami a slobodomyšlienkármi na celom svete. Symbolizujú slobodu a stelesňujú zeitgeist spoločnosti už niekoľko dekád. Keď si spomenieme na najvýznamnejšie momenty minulosti, Conversy boli vždy prítomné. Vzostup londýnskej punkovej scény na čele so Sex Pistols, divoké večierky v Južnej Karolíne, tanec v blate na Woodstocku, preliezanie padajúceho Berlínskeho múru... V spoločnosti sú akceptované ako ležérna obuv vhodná na každedonné aktivity, ale ustoja aj elegantný styling s oblekom. Keď si žačnete googliť „Converse fan“, zobrazia sa vám milióny fotiek všetkých možných outfitov na čele s nevestami pred oltárom, ktoré svoj manželský sľub odriekajú v bielych „Chucks“. Práve v tom tkvie genialita značky. Stala sa symbolom slobody, radosti, zábavy a šťastia. A ako každá vizionárska značka, aj Converse stále inovuje a hľadá nové marketingové synergie. Veľmi podarenou kolaboráciou je spolupráca s ďalším kultovým brandom Maison Martin Margiela alebo so značkou Comme des Garsons. Tým sa stáva Converse relevantnou aj pre nekompromisných fashionistov. My ale s radosťou zostávame verní klasickým bielym „All Star“.

converse history

Nike

Žiaden brand nepoháňa teniskový fenomén dopredu takým tempom ako Nike. Je obľúbená medzi atlétmi, hip-hoppermi, fashionistami, podnikateľmi či dokonca politikmi. Zo športovcov urobila legendy a pomohla zmeniť všeobecný prístup k pohybu. V 70-tych rokoch totiž nebolo vôbec bežné, že by si obyčajný človek obul tenisky a išiel si zabehať. Spoluzakladateľ Nike - Bill Bowerman zavetril v „joggingu“ veľkú príležitosť. Stačilo už len pár šikovných marketingových ťahov, vrátane využitia tváre bežeckej legendy Steva Prefontaina a behanie sa stalo súčasťou amerického životného štýlu vyššej triedy. Nasledovala spolupráca s basketbalovou hviezdou Michaelom Jordanom, za ktorého Nike ochotne platila pokuty, keď nehral zápasy v ligových teniskách. V 90-tych rokoch už boli každé druhé predané tenisky od Nike a jej fanúšikovia napäto čakali na každý nový drop. S príchodom milénia sa do jej príbehu primiešal hip hop na čele s Nellym (Air Force Ones) a ďalšími trendsettermi. Tí odštartovali šnúru kolaborácií a limitovaných edícií, ktorej doteraz kraľuje Kanye West s Air Yeezy I a II. Škoda, že sa Kanye rozhodol spoluprácu ukončiť a pokračuje ďalej s Adidasom. Napriek tomu je Nike stále o krok vpred a podľa spomínaného rebríčku najhodnotnejších brandov sa nachádza na 11. mieste. Tým sa stáva najúspešnejšou značkou v textilnom priemysle, ktorej dýcha na krk Louis Vuitton.

nike history

 


Zdroj: Babsy Heriban

 


Overené našimi zákazníkmi

Pozrieť hodnotenie na Heureka.sk

Môžem len odporúčať super rýchle dodanie

Overený zákazník,

Rychlo dodaný tovar

Overený zákazník,

Priaznivá cena Rýchle dodanie na predajňu

Overený zákazník,

Kamenné predajne Board Paradise